zondag 28 oktober 2012

boegbeelden

Het Parool had afgelopen week, bij de zaterdagkrant, een vrijkaartje voor het weer net een jaar geopende Scheepvaartmuseum. Het was te verwachten, gezien de herfstvakantie, dat het een drukte zou worden. Vandaar dat ik me reeds vroeg, voor mijn doen, spoorslags museum begaf want als geboren en getogen Mokumse móest ik een keer het indrukwekkende gebouw van binnen bekijken.
Inderdaad was het nog redelijk rustig bij aankomst maar bij het verlaten van de tentoonstelling stonden de kinderrijke gezinnen te dringen bij de poort.

Ik tref een replica van het VOC-schip aan.
De Amsterdam is gebouwd in 1748. Ik lees dat het een schip van de Verenigde Oost-Indische Compagnie is, kortweg VOC. Een jaar later vaart de Amsterdam uit naar Azië. Het VOC-schip strandt kort na vertrek op de Engelse kust bij Hastings. Daar ligt het wrak nog steeds.
Deze replica is tussen 1985 en 1990 in Amsterdam gebouwd en in 1991 meert de Amsterdam aan bij Het Scheepvaartmuseum.
De schip had een bemanning van 357 personen en 5 passagiers, een lengte van 48 meter (van boeg tot spiegel), een hoogte van 56 meter (mast, van kiel tot top), breedte 11,5 meter en 42 kanonnen.

Het schip is te bezichtigen. Opvallend dat je door sommige ruimtes gebukt moet gaan. Duidelijk dat de mensen in die tijd een stuk kleiner waren. Ook de bedjes schat ik niet groter dan 1.50 meter.
In het museum is het nodige tentoongesteld: glas, porselein en zilverwerk en navigatie-instrumenten. De globes laten zien hoe de aarde en de sterrenhemel geleidelijk ontdekt werden.

Heel wat boegbeelden en scheepsornamenten heb ik die ochtend filmisch vastgelegd.





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten