dinsdag 23 april 2013

fragment van Stedelijk Museum in vijfenveertig minuten


* Vandaag het werk van de Zwitserse beeldhouwer/schilder Jean Tinguely gezien met een van zijn ingenieuze installaties.

Tekst art zuid :
Jean Tinguely (1925-1991) ging in 1960 naar New York waar hij een machine in de tuin van het Museum of Modern Art construeerde, die zichzelf in een paar uur vernietigde met veel rook en geknal. Studie voor een eind van de wereld was de titel. Dat was ironisch bedoeld. Waar sommigen angstdromen hebben over machines die de mens overheersen, ziet Tinguely de machine als speeltuig van de homo ludens, de spelende mens. Zijn bijdrage aan de tentoonstelling Bewogen Beweging in het Stedelijk Museum in 1961 met een zaal vol luid knerpende apparaten, geldt nog steeds als het moment waarop duidelijk werd dat nieuwe kunstvormen en een nieuw publiek het museum hadden gevonden. Uit die tijd dateert ook Heureka. “Ik heb het gevonden” betekent het in het Grieks en volgens de legende was dat de uitroep die Archimedes slaakte toen hij zich in een overvol bad liet zakken en begreep hoe hij middels de hoeveelheid water die uit het bad liep, kon vaststellen of een voorwerp van puur goud was of een legering. Zo vond hij de Wet van Archimedes. Heureka van Tinguely houdt het midden tussen een opstijgende stoomlocomotief een ruimteschip. Een schotelantenne lijkt signalen uit de ruimte op te vangen die de boel in gang zetten met een hels kabaal. Hier geldt de Wet van Tinguely die verklaart hoe de zaken worden geregeld door hilarische chaos.





 * De bizarre kunst van de Japanse Tetsumi Kudo (1935–1990) laat in zijn werk geen optimistisch beeld zien van een post-humanistisch mens.
Hij was een antihumanist en sterk antimodernist. Het overheersende thema van zijn diorama's en installaties is van een onherstelbare aardse degeneratie. Hij plaatst de schuld op blind vertrouwen in technologie en vooruitgang. Achter de meeste van zijn apocalyptische visioenen ligt de oorzaak van alle door de mens veroorzaakte rampen: de nucleaire holocaust. (Toen nog niet wetende dat zijn visionaire blik werkelijkheid zou worden, denkend aan de kernramp in Japan twee jaar geleden).
Lees: De achtergelaten dieren van Fukushima




* Willem de  Kooning  (1904-1997) was een abstract expressionistisch kunstschilder. In de periode 1973/1974 brak hij voor korte tijd met zijn schilderactiviteiten en maakte enkele grote sculpturen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten