zondag 18 augustus 2013

Hundertwasser



* Hundertwasser deelde zijn belangstelling voor Japan, oosterse filosofie en esthetische tradities met tal van tijdgenoten in Europa en de Verenigde Staten, zoals John Cage, Jean Dubuffet, Lucio Fontana, Yves Klein, Pierre Manzoni en Sam Francis. Enkele leden van Cobra, die Hundertwasser ook ontmoette, ontwikkelden in die periode eveneens belangstelling voor het zenboeddhisme en het taoïsme. Maar het waren vooral Japanse avant-gardisten, waaronder Akira Kito en de Gutai-groep rond Shozo Shimamoto en de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri die op het denken en de kunst van Hundertwasser een blijvende invloed zouden uitoefenen.
De tentoonstelling is samengesteld rond zeven belangrijke thema's in Hundertwassers werk: De tuin en het landschap, architectuur, de lijn: vrijheid en abstractie, Japan, reis-weg-proces, het onderbewuste.
DE LIJN
Hundertwasser zag de rechte lijn als een bedreiging voor een zelfbepaald leven. Tegenover de dominantie van de lijn langs de liniaal stelde hij het proces van de natuur en van het leven in de vorm van de 'vegetatieve spiraal'. Wiskundige systemen en rationele processen, en -letterlijk- het gebruik van de liniaal in de schilderkunst en in de architectuur waren volgens hem onproductief, het leidde tot 'morele onbewoonbaarheid'. Hundertwasser vond dat de mens de verplichting heeft creatief te zijn en de omgeving waarin hij leeft zelf vorm moet geven naar individuele behoeften. In zijn theorie en in zijn artistieke praktijk draaide het om vrijheid, fantasie, individualiteit, toeval en onafhankelijkheid.
Hundertwasser noemde zijn werken 'transautomatische beeldobjecten'. Ze moesten leiden tot een keten van associaties waarmee de toeschouwer kon doordringen tot diepere lagen van betekenis en bewustzijn.
* fragment tekst flyer Cobra




*** *** *** ***

Geen opmerkingen:

Een reactie posten